Autisme: Het leven leren leven

by Ilona

De Coronatijd heeft mij de kans gegeven om achter de schermen veel te doen. Zo volg ik in het kader van bijscholing de cursus Geef me de 5 van Collette de Bruin. Geef me de 5 is een methodiek om mensen met Autisme beter te begrijpen en er door dit begrip beter mee om te kunnen gaan. Of beter gezegd, om mensen die meer samenhang nodig hebben beter te leren begrijpen. Want dit geldt niet alleen voor mensen met Autisme maar ook bijvoorbeeld mensen met niet aangeboren hersenletsel of een verstandelijke beperking.

En wat komen de nieuwe inzichten als geroepen. De Coronatijd brengt aan de ene kant rust, maar aan de andere kant valt er veel vastigheid weg. Daar waar bijvoorbeeld iemand met Autisme normaal de lesstof en leerstof vooral in de les opslaat en goede punten haalt, viel dit nu weg. En ineens ook de motivatie om nog te leren. Maar is dit onwil? Zeker niet.

De werking van het brein

Er is veel onderzoek gedaan naar de werking van het brein en hierdoor is er ook meer inzicht in de oorzaak van gedrag. Zo ook bij Autisme. In het boek ‘Dit is Autisme’ worden deze nieuwe inzichten gekoppeld door twee autisme experts. De praktische kennis van Geef me de 5 grondlegger Collette de Bruin en de wetenschappelijke kennis van neurobiologisch wetenschapper dr. Fabienne Naber.

In het boek wordt iemand met Autisme, iemand die meer samenhang nodig heeft CASS genoemd, dus voor het gemak doe ik dat nu ook. Uit onderzoek blijkt dat het grote verschil tussen CASS en iemand zonder autisme de gefragmenteerde informatieverweking is en niet het waarnemen. Het brein van iemand zonder autisme heeft bijvoorbeeld snelwegen van A naar B terwijl CASS ontzettend veel zijweggetjes, rotondes en doodlopende weggetjes heeft. Ik kom hier in een later bericht nog op terug.

Autisme en overgevoeligheid

Overgevoeligheid

Door de regen lopen. Dat is toch niet zo boeiend kun je denken. Paraplu/ capuchon op en gaan. Voor de kanjer op de foto hierboven is regen toch echt lastig. Het geluid, de druppels op je huid, de kou, wie zal het zeggen wat het meest lastig is.

Het leven leren leven in praktijk

Tijdens een lesdag werd benoemd dat we CASS moeten helpen, regels kunnen geven, om het leven te leren leven, in plaats van meteen aanpassingen te maken. Dit helpt bij het aanleggen van snelwegen in het brein.

Hoe doe je dat dan bijvoorbeeld met het lopen in de regen?
Bij Geef me de 5 wordt gesproken van de GROT techniek.
Generaliseren (maak het zo groot mogelijk) –> In Nederland regent het vaak.
Relativeren–> Regen is niet erg, dat hoort erbij.
Oplossende taak/sleutelzin–> Jij moet aan de regen wennen. Als het regent pak jij de paraplu en kun jij voortaan ALTIJD lopen als het regent.

Dat laatste is heel belangrijk. ‘Dat kun jij’ ‘Dat kun jij altijd’ geeft vertrouwen en dat is nodig om te kunnen groeien.

Ik hoop komende tijd meer ervaringen hierover te delen op mijn site, Instagram (@ieloontjuh) en Facebook. Leuk als je het wilt volgen!

Voor vragen rondom dit onderwerp neem contact op.

You may also like